De online store in een offline winkel
Ons bezoek aan de Future Store in Arnhem
Wat is nou de ideale start na de zomer om weer aan de slag te gaan? Natuurlijk… inspiratie! Op dinsdag, 3 september 2019 gingen wij dan ook met een select gezelschap van 12 collega’s naar de Future Store in Arnhem. Hier zijn 53 retail innovaties op slechts een aantal vierkante meter te bewonderen. Deze locatie is 2 maanden geleden geopend door het bedrijf Vertilinq. De populariteit van de Future Store is enorm, inmiddels zijn er meer dan 1000 mensen over de vloer geweest om de store te bezoeken. Reden genoeg dus om hier eens een kijkje te nemen!
Over Vertilinq
Dit Nederlandse bedrijf heeft een platform ontwikkelt waarin alle online- en offline kanalen inclusief alle benodigde partners vanuit 1 systeem aansturen. Dit bedrijf is opgericht door Ger Boersma, Kasper Kwant en Jorik Schouten. Deze XML RPC software is inmiddels bij 325 accounts geïmplementeerd. Dit gaat van grote namen als Amazon, Zalando, en eBay t/m winkelketens als Duetz, Adam en Micro Fashion. De Future Store laat middels de software zien wat voor innovaties er mogelijk zijn in diverse retail branches.
Ons (digitale) bezoek
We werden om 11:00 uur verwacht in de Future Store. Hier zijn we opgevangen door Ger Boersma en Kasper Kwant, die ook de twee uur durende tour geven. Met een goede kop koffie om te starten kregen wij al snel te horen dat met het binnenlopen van de winkel wij al digitaal “gespot” waren in de Future Store. Een gek idee, maar dit gebeurde allemaal in slechts enkele seconden middels een slimme camera die gezichten en emoties detecteert. Dit wil zeggen dat – wanneer je bijvoorbeeld in een gestresste mood een kledingwinkel binnenrent op Utrecht Centraal – de camera dit direct in de gaten heeft. In een futuristische wereld zou er dan een signaal naar de smartphone van de winkelmedewerker gestuurd kunnen worden om de mood van jou als klant kenbaar te maken. Deze informatie wordt opgeslagen in het XML RPC systeem. Hier kan de winkel precies zien hoeveel mensen er zijn binnengekomen, hoelang een gemiddeld bezoek was, percentage tot conversie en de verhouding man/vrouw. Zie het als een online store in een offline winkel.
Uiteenlopende innovaties
Vanaf dat moment werden wij meegenomen in het verhaal van de Future Store. In dit verhaal kwamen de 53 innovaties voorbij die veelal gepresenteerd werden met “echte” producten. Dit ging van broeken, polo’s en overhemden tot drank, groenten en spelkaarten. Enkele bijzondere innovaties die er voor ons uitsprongen:
- Een paraplu die zelfstandig zijn prijs aanpast op basis van het weer buiten, zowel online- als op het fysieke prijskaartje. Bij mooi weer was de paraplu €7,50 bij lichte regen €10,00 en bij regen veranderde de prijs naar €12,50.-
- De winkeleigenaar kan middels een Google Home met zijn stemgeluid de hele winkel in één keer 20% korting geven, dit gaat direct voor zowel online- als offline;
- Een interactief schoenen rek waarbij de zolen van de schoenen gekoppeld zijn met het voorraadsysteem middels een sticker. Door de schoen van het rek te pakken laat een video display op het scherm zien hoe die specifieke schoen eruit ziet bij een persoon op straat;
- Een QR code op de fysieke prijskaartjes van een broek waarbij je doorgestuurd wordt naar de webshop pagina van het artikel. Op deze webpagina komt tevens een pop-up melding met de vraag of je hulp wil van een winkelmedewerker in de fysieke vestiging waar je bent;
- Alle winkelartikelen in de Future Store zijn voorzien van een unieke RFID code. Deze code is gekoppeld aan het voorraadsysteem. Een voordeel hiervan is dat je binnen een minuut een gehele winkel zou kunnen balansen. Dit wordt gedaan door met een scanner de winkel door te gaan en het systeem checkt of de RFID codes overeen komen met de voorraden.
De toekomst in retail volgens de Future Store
Inmiddels werken in vrijwel alle retail organisaties tientallen marketeers die dagelijks online dashboards binnenste buiten keren en zweren bij Google Analytics statistieken. Maar, waarom is dit alleen nog maar voor de online omgeving? Hoe zit dat dan met al die fysieke winkels en honderden klanten die daar dagelijks binnenlopen? Volgens de mannen van de Future Store zullen die twee werelden in de toekomst gaan samensmelten. “Meten is weten. Als je iets niet hebt gemeten, kan je het ook niet weten.” vertelt Ger Boersma. Uiteindelijk zou middels 1 centraal slim software systeem alle online- en offline data van de klant, vestigingen en producten geregeld moeten worden.
Vergeet handmatig omstickeren van producten, tellen van voorraden, vrachtdozen stuk-voor-stuk checken of speculeren waarom die ene vestiging toch steeds zijn budget niet haalt. De toekomst van retail is volgens Ger en Kasper op slimme data gedreven en daarmee gestuurd in zowel online- als de offline wereld. Dit is sneller, efficiënter, nauwkeuriger en bespaart geld voor elke retail organisatie.